الف)کتابها:
ابنعربی، محمدبن علی، (١٣٨١)، حجاب هستی درخت هستی (چهار رسالۀ الهی)، ترجمه و توضیح: دکتر گلبابا سعیدی، تهران: انتشارات شفیعی.
ابنقیم جوزیه، محمدبن ابیبکر، (2004)، مدارج السالکین بین منازل ایاک نعبد و ایاک نستعین، محقق: عبدالغنی محمدعلی فاسی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
احمدپور، مهدی؛ مهدی علیزاده، محمدتقی اسلامی، محمد عالمزاده نوری، (1385)، کتابشناخت اخلاق اسلامی: گزارش تحلیلی میراث مکاتب اخلاق اسلامی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
الفتی تبریزی، حسینبن احمد، (١٣۶٢)، رشف الالحاظ فی کشف الالفاظ (فرهنگ اصطلاحات استعاری صوفیه)، نجیب مایل هروی، تهران: انتشارات مولی.
انصاری، عبداللهبن محمد، (1376)، منازل السائرین، اعداد و تقدیم: علی شیروانی، قم: دارالعلم.
باخرزی، یحییبن احمد، (١٣٨٣)،
اوراد الاحباب و فصول الآداب[bs1] ، به کوشش: ایرج افشار، جلد: ٢ ، تهران: دانشگاه تهران.
پاپکین ریچارد؛ آوروم استرول، (١٣٨٩)، کلیات فلسفه، ترجمۀ دکتر سیدجلالالدین مجتبوی، چاپ اول، تهران: حکمت.
پورجوادی، نصرالله؛ محمودرضا اسفندیار، (١٣٨۴)، آشنایان ره عشق، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
تبادکانی طوسی، شمسالدین محمد، (١٣٨٢)، تسنیم المقربین شرح فارسی منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری، تصحیح و تنظیم: محمد طباطبایی بهبهانی، تهران: کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
تهانوی، محمد علیبن علی، (1996)، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم، محقق: علی دحروج، مترجمان: عبدالله خالدی، جورج زیناتی، جلد:١، چاپ اوّل، بیروت: مکتبه لبنان ناشرون.
جوادی آملی، عبدالله، (١٣٨۶)، رحیق مختوم شرح حکمت متعالیه (صدرالدین شیرازی)، جلد: ١٠، قم: اسراء.
ختمی لاهوری، عبدالرحمانبن سلیمان، (١٣٨١)، شرح عرفانی غزلهای حافظ، تصحیح و تعلیق: بهاءالدین خرمشاهی، حسین مطیعی امین، کوروش منصوری، جلد: ١ ،2، تهران: قطره.
خوارزمی، کمال الدین حسین، (1384)، ینبوع الاسرار فی نصایح الابرار، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
رجایی، احمدعلی، (١٣٧۵)، فرهنگ اشعار حافظ، تهران: علمی.
روزبهان بقلی، روزبهانبن ابینصر، (2005)، مشربالارواح، الف مقام و مقام من مقامات العارفین بالله تعالی، مصحح: عاصم ابراهیم کیالی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
ـــــــــــــــــــــــــــــ (١٣٧۴)، شرح شطحیات شامل گفتارهای شورانگیز و رمزی صوفیان، تصحیح و تنظیم: هانری کوربن، تهران: طهوری.
زرینکوب، عبدالحسین، (١٣٧٨ )، سر نی، نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی، تهران: انتشارات علمی.
ــــــــــــــــــــــ (1373)، ارزش میراث صوفیه، چاپ هفتم، امیرکبیر: تهران.
زمانی، کریم، (1382)، میناگر عشق، شرح موضوعی مثنوی معنوی مولانا جلالالدین محمد بلخی، تهران: نشر نی.
سبزواری خراسانی، محمدابراهیم، (١٣٨۶)، شرح گلشن راز (سبزواری)، تهران: نشر علم.
سجادی، سیدجعفر، (1386)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات طهوری.
سهروردی، عبدالقاهربن عبدالله، (2005)، آداب المریدین و یلیه داعی الفلاح الی سبل النجاح، محقق: عاصم ابراهیم کیالی، الطبعة الاولی، بیروت: دار الکتب العلمیه.
شبستری، محمودبن عبدالکریم، (١٣٨٢)، گلشن راز «متن و شرح» براساس قدیمترین و مهمترین شروح گلشن راز (دزفولیان)، تهران: طلایه.
شمس تبریزی، شمس الدّین محمد، (1385)، مقالات شمس تبریزی، به تصحیح و تعلیق محمدعلی موحد، چاپ سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
طارمی، صفیالدین محمد، (١٣٧٧ )، انیس العارفین، تحریر فارسی شرح عبدالرزاق کاشانی بر منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری، محقق: علی اوجبی، تهران: روزنه.
طوسی، احمدبن محمد، (1360)، سماع و فتوت (الهدیة السعدیة فی معان الوجدیة)، احمد مجاهد، تهران: منوچهری.
عبادی، مظفربن اردشیر، (1362)، مناقب الصوفیه، محقق: نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
عباسنژاد، محسن، حمید فغفور مغربی، ابوالقاسم قرآن حسینی، جواد بهادرخان، سید مهدی واعظ موسوی، محمدکاظم شریعتی، جواد افروغی، (١٣٨۴)، روانشناسی و علوم تربیتی، مشهد مقدس: بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه.
عبدالرزاق کاشی، عبدالرزاقبن جلالالدین، (١٣٧٩)، منازل السایرین، شرح عبدالرزاقبن جلالالدین عبدالرزاق کاشی، نگارش: علی شیروانی، تهران: الزهرا (س).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ (١٣٨۵)، منازل السائرین (شرح قاسانی)، محقق و معلق: محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1971)، کشف الوجوه الغر لمعانی نظم الدر (شرح تاییة ابنالفارض)، محقق: احمد فرید مزیدی، جلد: ١، بیروت: دار الکتب العلمیه.
عطار، محمدبن ابراهیم، (١٣٨۶)، تذکرة الاولیاء، مصحح: محمد استعلامی، تهران: زوار.
عینالقضاه، عبداللهبن محمد، (١٣٨۵)، دفاعیات عینالقضات همدانی، مترجم: قاسم انصاری، تهران: منوچهری.
علاءالدوله سمنانی، احمدبن محمد، (1362)، العروة لاهل الخلوه و الجلوه (فارسی)، تصحیح و تنظیم نجیب مایل هروی، تهران: نشر مولی.
فخری، ماجد، (١٣٧٢)، سیر فلسفه در جهان اسلام، ترجمۀ جمعی از مترجمان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فولادی، علیرضا، (1389)، زبان عرفان، چاپ سوم (ویرایش جدید)، قم: انتشارات فراگفت.
قاسمپور، محسن، (1381)، پژوهشی در جریانشناسی تفسیر عرفانی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی هنری ثمین.
قیصری، داودبن محمود، (١٣٧٠)، شرح مقدمۀ قیصری بر فصوصالحکم، جلالالدین آشتیانی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
کاشانی، عزالدّین محمودبن علی، (1389)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح استاد علامه جلالالدین همایی، به کوشش کورش نسبی تهرانی، چاپ اوّل، انتشارت زوّار: تهران.
کلاباذی، ابوبکر محمدبن ابراهیم، (١٣٧١)، متن و ترجمۀ کتاب تعرف (الـتعرف لمذهب التصوف)، مترجم: محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر.
گوهرین، صادق، (1368)، شرح اصطلاحات تصوف، ج7، تهران: زوار.
لاهیجی، محمدبن یحیی، (١٣٨١ )، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، مقدمه نویس: علیقلی محمودی بختیاری، تهران: نشر علم.
محدث خراسانی، علی، (١٣٧٢)، خورشید تابان در علم قرآن، محقق: احمد محدث خراسانی، مشهد مقدس: آستان قدس رضوی.
مستملی، اسماعیلبن محمد، (١٣۶٣ )، شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح و تحشیه: محمد روشن، جلد: 2 ، 4، تهران: اساطیر.
همایی، جلالالدین، (١٣٨۵ )، مولوینامه؛ مولوی چه میگوید؟، جلد: 2 ، تهران: نشر هما.
یوسفیان، حسن، (١٣٨٣)، عقل و وحی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
ب)مقالات:
ابومحبوب، احمد، (1386)، «پیشینه و بررسی تطبیقی سماع مولانا با رقص باستانی اقوام بدوی»، فصلنامۀ هنر، ۷۳، ۱۹۹-۲۰۲.
باطنی، غلامرضا، (1385)، «صحو و سکر در تعالیم صوفیان»، نامۀ پارسی، س 11، ش 2، تابستان، ص 108- 87.
پیروز، غلامرضا؛ علیاکبر باقری خلیلی، (1386)، «راز و رازداری در عرفان مولوی»، تاریخ ادبیات فارسی، شمارۀ 3/59، صص 32-16.
جودی نعمتی، اکرم، (1391)، «تجلّیات جمالی و جلالی و پیامدهای رفتاری آن در عرفان سکریان و صحویان»، دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی ادبیات عرفانی، سال سوم، شمارۀ 6، بهار و تابستان، دانشگاه الزهراء، 28 صفحه - از 33 تا 60.
رضایی، مهدی، (1389)، «انواع صحو و سکر از دیدگاه صوفیان مکتب بغداد»، محسن محمدی، مجموعه مقالات سومین گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، با همکاری قطب علمی تحقیق در متون حکمی و عرفانی دانشگاه اصفهان، خانۀ کتاب، ص 245- 229.
میرباقری فرد، سیدعلی اصغر؛ مهدی رضایی، (1389)، «جایگاه صحو و سکر در مکتب عرفانی بغداد و خراسان»، نشریۀ ادب و زبان، شمارۀ 28 (پیاپی 25)، دانشگاه شهید باهنر کرمان، 22 صفحه - از 339 تا 360.
نیکوبخت، ناصر؛ سیدعلی قاسمزاده، (1388)، «روشهای خلسگی شمنیسم در برخی از فرقههای تصوف»، مطالعات عرفانی (مجله علمی-پژوهشی)، دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شماره نهم، بهار و تابستان، ص 185-216.
ج)منابع اینترنتی:
دانشنامۀ جهان اسلام http://rch.ac.ir/article/paging
[bs2]