پایان ناپذیری شخصیّت در داستان پایانی سیمین دانشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد دانشگاه ارومیه

2 عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه

چکیده

  


داستان«متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین، متبرک باد» آخرین داستان، از آخرین مجموعه، یعنی کتاب «انتخاب»از سیمین دانشور است؛ داستانی است که شخصیّت اصلی در مواجهه با مرگ، با ایجاد نشانگان مضمونی از سوی نویسنده در حالتی از شهود و اشراق، به باوری از پایان­ناپذیری خویش و استمرار در درون و هزارة بعد در پیکرة دیگر دست می­یابد و هدف این پژوهش بررسی و تحلیل شگرد دانشور در چگونگی ترسیم پایان­ناپذیری شخصیّت در رابطه با انتخاب مضمون ارائه شدة او است.
دانشور در این داستان با ایجاد بستر  ژرف ساختی متناسب با مضمون داستان، تلاش داشته است با کمک مباحث اشراقی و عرفانی اهل حق که به دونادون معتقدند چهرة پایان­ناپذیری از شخصیّت داستان ترسیم نماید که از این رهگذر به هم­ماهیتی شخصیّت داستان با«من» نوعی در عرفان و اشراق دست یازیده است. برآیند پژوهش نشان از آن دارد که ایجاد این پیوند موجب شگردی شده است که نویسنده بتواند در ترسیم چهرة پایان­ناپذیری شخصیّت داستان در مواجهه با مرگ وی در داستان توفیق یابد. 
 


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Eternity of the Character in the Latest Story of SiminDaneshvar

نویسندگان [English]

  • Elnaz Ezati 1
  • Fatemeh Modarresi 2
1 M.A Urmia University
2 ph.D Urmia University
چکیده [English]

Bless being caliph of human on the earth, bless” is the latest story from the last collection (Entekhab) of SiminDaneshvar.In this story the main character in facing death, reaches a belief of her own eternity and continuity through the next millennium in another skeleton with creating a content syndrome by the author in a intuition and illumination attitude. The objective of this study is Daneshvar’s tip analysis of the illustration of the character’s eternity in relation to the selection of the content that has been presented by the author. In this narrative, Daneshvar creates a deep-structural bed related to the theme, fighting to illustrate the eternity of the main character via illuminated discussions. In this way, she has reached the same essence with the typiocal “self” in mysticism and illumination.The result of the work demonstrates that the creation of this link has brought success to the author in illustrating the character’s eternity after her death.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • SiminDaneshvar
  • Entekhab story collection
  • Characterization
الف- کتابها
1- قرآن کریم؛  (1375) ترجمةمهدی الهی قمشه­ای، تهران، انتشارات نقش و نگار.
2-الهی، نور علی، (1373)، آثار الحق(جلد 1)، چاپ چهارم، تهران، جیحون.
3-پاینده، حسین، (1382)، گفتمان نقد، تهران، روزنگار.
4-پورنامداریان، تقی، ( 1386 ) ، رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، چاپ ششم،تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
5-جیحون آبادی، نعمت الله،(1361)، حق الحقایق یا شاهنامة حقیقت، بامقدّمه و تصحیح محمّد مکری، چاپ دوم، تهران، طهوری.
6-دانشور، سیمین،(1386)، انتخاب، تهران، انتشارات قطره.
7-شفیعی کدکنی، محمّد رضا، (1386)، قلندریه در تاریخ(دگردیسی های یک ایدئولوژی)، تهران، سخن.
8-صفی زاده، صدیق، (1387)، اهل حق، پیران و مشاهیر، تهران، انتشارات حروفیه.
9-کاشانی، عزالدین محمود بن علی، (1386)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح جلال الدین همایی، چاپ هفتم ، تهران، نشر هما .
10-مولوی، جلال الدین،(1383) مثنوی معنوی، ج2، تصحیح کریم زمانی؛ چاپ یازدهم ، تهران، انتشارات اطلاعات.
11-میر­صادقی، جمال، (1385) ، عناصر داستان، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سخن .
12-همدانی، باباطاهر،(1370)، رباعیات باباطاهر، به کوشش اسمعیل شاهرودی، چاپ سوم، تهران، انتشارات فخر رازی.
13-یونگ، کارل گوستاو؛ (1387)،انسان و سمبول­هایش، ترجمه محمود سلطانیه، چاپ ششم، تهران، انتشارات جامی.
ب- مقالات
1-کنان، ریمون، 1384، «نظریّةشخصیّت: واقع­گرایی در مقابل نشانه شناسی»ترجمة ابوالفضل حرّی، مجله زیبا شناخت، شماره 12، صص 161-110.